Khamis, 14 Jun 2007

SEJAMBAK MAWAR MERAH (2)

SEJAMBAK MAWAR MERAH


Pondok bas di Pekan Rusa sentiasa penuh sesak dengan penumpang. Mereka berebut-rebut menaiki bas ke bandar yang berhampiran. Sudah menjadi kebiasaanku menunggu bas di sana. Pondok bas itu merupakan yang terdekat dengan rumah sewaanku. Setiap pagi selepas bersarapan pagi aku akan turun dari rumah pangsa sewaanku di tingkat tiga menuju ke perhentian bas yang terletak kira-kira 100 meter dari tempat aku tinggal. Begitu juga apabila aku balik dari kerja. Hendakpun membeli kereta, aku baru bekerja dan parking menjadi masalah kerana bentuk bangunan rumah pangsa sewaanku itu seolah-olah seperti kotak memang tidak ada tempat meletakkan kereta. Parking terhad.

Seorang gadis yang selalu memakai baju merah akan menunggu di pondak bas yang sama setiap pagi. Seolah-olah kami berdua-dua telah berjanji. Setiap pagi kami harus berjumpa. Sebagai seorang baru tinggal dan mengajar di sebuah sekolah di bandar itu, setiap pagi aku akan ke sekolah sebagai satu kemestian. Pada mulanya, kewujudan gadis itu seperti tidak memberi sebarang erti kepada aku. Dia seperti juga penumpang yang lain, sama-sama menunggu bas. Begitu juga aku yang menunggu untuk ke sekolah untuk mengajar murid-murid aku yang ramai itu. Perjumpaan itu berlaku saban hari. Berjumpa kemudian berpisah. Begitu dengan murid-murid aku . Setiap pagi aku mengajar mereka dan selepas 1.30 petang, aku akan berpisah dengan mereka. Esoknya akan berjumpa semula. Begitu juga gadis yang memakai baju merah itu, setiap pagi akan aku lihatnya menaiki bas yang sama dengan aku. Sebagai satu nikmat yang tidak dapat kuceritakan apabila melihat wajahnya yang selicin itu. Sudah aku rasa dia seolah-olah dapat menyukakan hati aku. Mengapa perkara ini terjadi? Aku sendiri tidak tahu. Mungkin aku jatuh hati kepadanya. Mengapa tidak kepada orang lain? Mengapa gadis yang berbaju merah itu sahaja ? Tetapi kami tidak pernah bercakap sepatahpun. Dia aku lihat tidak juga bercakap dengan penumpang-penumpang lain sama ada yang sama-sama menunggu di pondok bas itu atau yang berada dalam bas yang kami sama-sama naiki setiap pagi. Mungkin dia seorang gadis yang tidak suka bercakap. Selalunya dia akan tunjukkan pas bas kepada conductor bas. Itu sahaja. Dunia ini penuh dengan manusia yang pelbagai watak dan tabiat. Mungkin dia ini unik sedikit. Atau kata orang: dia jenis yang lain sedikit.

Perlukah aku menegurnya dahulu? Ini perlu tindakan,kalau hendak berkawan dengan orang lain. Kita harus berani dan berjumpa dan menegur,kalau hendak berkenalan. Ini hanya berpandanganan. Belum berani aku lakukan. Aku lihat dia kelihatan malu-malu tidak wajar aku menegurnya kini,mungkin satu masa yang lain pula.

Pagi itu perasaan aku hendak mengenali gadis itu memuncak. Gadis ini perlu aku kenali dan menegurnya. Desakan hati aku begitu kuat. Bolehkah aku berbicara dengannya. Mahukah dia membalas teguran aku. Aku bimbang, kalau-kalau dia tidak mahu menjawab. Mana hendak aku letakkan muka aku ini? Hidung tidak mancung, pipi tersurung-surung. Ketika itu baru padan muka aku. Hasrat berkenalan memuncak macam gunung berapi hendak meletup. Tetapi, Bila ? Aku masih tidak dapat membuat keputusan yang jitu dan bijak. sebagai seorang guru aku mengamal moral yang tinggi dan malu sekiranya teguranku tidak diawab.

Apa jalan aku hendak berkenalan dengan gadis itu ? Mungkin aku cari Cikgu Mary George untuk membantu. Menjadi orang tengah atau orang perantaraan dalam kemelut aku ini. Hai, zaman Sains dan Teknologi inipun masih ada orang hendak berkenalan perlu menggunakan orang ketiga. Aneh. Ajaib. Malu aku kalau kesah aku ini diceritakan oleh Cikgu Mary George kepada guru-guru lain di sekolah. Kalau murid-murid aku tahu, habis dunia aku. Padahal aku yang selalu menyindir kalau ada murid-murid takut berdiri untuk menjawab soalan yang aku kemukakan kepada mereka. Kalau mereka tahu, tembelang aku pecah. Mereka akan mengumpat aku. Mereka akan kata hendak kenal mata airpun pakai orang ketiga. Dayus. Guru ini. Tidak boleh jadi aku mesti bertekad. Aku perlu beranikan diri aku untuk menegur gadis itu. Esok,Lusa,Minggu depan..bila..

Keputusan itu bermain di kepala aku. Mencari rangsangan kepada otakku supaya membuat keputusan. Bila ? aku akan lakukan ? Kini sudah aku buat keputusan tidak akan gunakan orang ketiga. Tidak perlu Cikgu Mary George sebagai orang ketiga. Aku bimbing dia akan ceritakan kepada orang lain. Bila pula keberanianku akan wujud, bentak hati kecil aku. Bila ? Masih banyak masa lagi. Bagaimana pula minggu depan gadis itu tidak muncul lagi. Aku bukan tahu di mana rumahnya. Alamatnya pun aku tidak tahu. Lazimnya aku lihat ada sebuah kereta yang membawanya sampai ke perhentian bas itu. Dia akan turun dan kereta itu akan pergi. Gadis itu akan menunggu di pondok bas itu sehingga bas sampai. Begitu juga aku. Dia mungkin tinggal di kampung berdekatan, kira-kira satu kilometer dari perhentian bas itu, fikir aku.

Aku telah nekad menegur gadis itu pada hari Isnin minggu depan. Ini merupakan satu keputusan yang bijak setakat ini. Caranya macam mana ? Aku akan membeli sejambak Mawar merah sebagai tanda ikhlas perjumpaan kami. Semua wanita suka akan bunga. Bunga melambangkan keikhlasan aku ingin berkenalan dengannya. Akan aku pastikan penjual bunga membalut sejambak Mawar Merah itu dengan sebaik-baiknya. Akan aku beli bunga itu pada hari Ahad,sebab tidak mungkin pagi Isnin itu aku bersempatan untuk membelinya. Terlalu awal kedaipun belum menjalankan perniagaannya.

Aku sudah nekad, Hari Isnin. Aku akan berkenalan dengan gadis itu. Pagi itu, aku bangun lebih awal. Aku mandi dan mewangikan diri aku dengan bedak dan minyak wangi khas. Pakaianpun aku pilih yang berwarna merah. Merah melambangkan keberanian. Hari tersebut aku perlu keberanian menghadapi cabaran untuk mengenali dan menegur gadis tersebut. Itu satu tugas penting pada pagi tersebut. Pagi lagi aku sudah meninggalkan rumah pangsa sewaan aku. Ini bagi memastikan aku tiba lebih awal daripada gadis tersebut. Suasana di perhentian bas itu masih seperti biasa setiap pagi. Sibuk dengan penumpang yang menunggu bas. Aku masih belum nampak kelibat gadis itu. Mungkin hari ini aku datang lebih awal. Gadis itu masih belum sampai. Tidak apa, Aku harus sabar, tunggu sebentar. Bukankah gadis itu muncul setiap pagi. Aku cuba membelek-belek sejambak Mawar Merah itu. Pastikan bunga itu dalam keadaan baik. Sudah semalaman, bunga itu dikeluarkan dari kedai, keadaannya sudah juga berubah. Tidak sesegar seperti pagi semalam semasa aku membelinya. Layu sedikit tidak bererti keikhlasan untuk berkenalan aku menjadi kurang, Pengenalan dan perjumpaan akan tetap berlaku. Aku sedang mengurutkan bunga itu dan memanjang ke keluar supaya ia kelihatan lebih kemas dan segar. Sekonyong-nyong, aku lihat sebuah kereta melalui perhentian bas itu dengan pantas membuat pusingan “U” tanpa aku sedari badan kereta itu telah menjejaskan sejambak Mawar Merah aku itu. Aku hanya sempat melihat belakang kereta sahaja. Dia telah begitu pantas bergerak pergi. Tanda kesucian pengenalan aku hancur dimamah oleh kereta jahanam. Ini petanda sesuatu yang buruk akan berlaku. Aku cuba membujuk diri aku. Tanpa bunga kita masih boleh berkenalan. Bunga adalah benda tetapi manusia itu berfikiran. Barang perantaraan tidak begitu penting. Aku cuba memujuk diri aku yang begitu sedih tentang peristiwa tersebut berlaku. Bas yang kami tunggu telah tiba. Aku terpaksa menaiki bas tersebut. Gadis yang berbaju merah tidak muncul juga. Mungkin dia terlewat bangun. Mungkin ada hal lain yang memaksa dia tidak muncul seperti biasa pada pagi ini. Aku terpaksa ke sekolah, kalau tidak terlewat tiba di sekolah. Sudah tentu tidak elok di pandang orang,guru sampai ke sekolah lewat. Guru sebagai manusia contoh kepada orang lain. Dia pendidik. Pendidik anak bangsa untuk mengisi wawasan kita. Aku berasa hampa pagi itu. Gadis itu tidak muncul, bunga yang aku beli rosak digesel oleh kereta. Sepanjang pagi sehingga aku balik dari sekolah hati aku tidak tenteram. Serba serbi yang aku buat sepanjang padi itu tidak kena. Ada sahaja kecacatannya.

Sekembali dari sekolah, hati aku masih tidak tenteram. Ini disebabkan peristiwa yang berlaku pagi tadi . Mengapa gadis itu tidak muncul dan kereta jahanam itu merosakkan bunga mawar aku pula ? Petanda tidak baik untuk aku. Mungkin petanda menunjukkan aku tidak akan berjumpa dengan gadis itu lagi. Aku tidak percaya kepada benda-benda tahyul begitu. Itu kepercayaan karut. Sepucuk surat aku terima daripada ibu pada tengah hari itu. Ibu selalu melayangkan surat kepada aku. Dia sedar aku kesunyian tidak ada orang menemani aku. Dia mahu aku tahu perkembangan yang berlaku di Kampung Tok China. Perkampungan orang Tionghoa terbesar di Malaysia. Dalam surat ibu kali ini seperti yang lepas-lepas memberi nasihat dan menyuruh cepat-cepat berumahtangga. Ini bagi menyenangkan diri aku apabila balik dari kerja. Semua kerja rumah disiapkan oleh orang rumah, aku tidak perlu membuatnya. Ibu memang berfikiran kunu, muda-muda lagi dia telah bernikah dengan ayah. Semua kerja rumah dibuat selengkap yang boleh. Dia tidak mahu ayah berasa runsing mencari nafkah di luar dan terpaksa memikirkan masalah di rumah pula. Ibu selalu berpesan: kerja rumah, kerja orang perempuan. Biarlah orang perempuan membuat kerja itu. Tetapi aku sudah tidak berfikiran begitu. Kerja rumahpun boleh dilakukan oleh oranglelaki. Bukankah rumahtangga itu dibina oleh dua orang insan yang telah berjanji untuk sehidup semati. Sama-sama menanggung perit dan lelah dan pancaroba yang melanda rumahtangga itu.

Esok akan aku cuba menegur gadis yang berbaju merah itu. Dia gadis idamanku. Tidak siapa boleh memisahkan aku berdua, bentak jiwa aku, Selepas membaca surat ibu itu, aku merenung jauh. Memang ibu menyokong aku berkenalan dengan seorang kakasih. Ibu memberi pilihan kepada aku. Terpulang kepada aku memilih di atas kebijaksanaan aku. Tidak dihalang kemahuanku. Tetapi masalahku kini ialah bolehkah aku berjumpa dengan gadis itu pagi esok. Aku sudah nekad aku akan berjumpa dengannya esok. Aku yakin dia akan muncul pagi esok. Mungkin dia demam pagi tadi, esok mungkin sembuh. Kesihatan wanita memang begitu: ada masa tertentu akan kurang sihat, ada masa kesihatan mereka memang baik. Mungkin pagi ini dia mengalami keadaan yang keadaan yang sama, kurang sihat untuk pergi bekerja.

Esoknya, pagi lagi aku telah bangun. Bersiap-siap dan terus bersarapan pagi untuk pergi ke perhentian bas. Pagi ini, aku tidak membawa sebarang bunga. Tidak juga bunga Mawar macam semalam. Bunga tidak semesti melambang keikhlasan. Tindakan yang jujur mungkin lebih baik. Ia seolah-olah memujuk diri aku,tidak membawa sebarang hadiah; tidak juga menghalang aku berkenalan dengan gadis itu. Gadis itu kalau dia ikhlas hati sudah tentu dia sudi menerima teguran aku. Kecualilah gadis itu mempunyai kekasih lain. Tetapi aku yakin gadis itu hendak berkenalan denganku,sebab buat beberapa kali yang lepas aku lihat gadis tersebut senyum kepada aku. Ini menunjukkan gadis itu ada menaruh minat kepada aku. Mungkin masa sahaja yang masih belum sesuai atau matang. Pagi ini sudah tentu, keadaannya berlainan. Gadis itu pasti muncul. Mata aku liar memandang sekeliling. Melihat kalau-kalau kereta yang selalu membawa gadis itu muncul. Selepas 10 minit aku menunggu di perhentian bas itu,sekonyong-nyong sebuah kereta berhenti tidak jauh dari pondok perhentian bas. Aku memerhatikan sahaja. Dari dalam perut kereta keluar gadis yang berbaju merah itu. Dia tersenyum apabila melihataku. Satu petanda baik. Pagi ini memang paling sesuai aku menegur dan berkenalan. Aku telah melihat dia berdiri agak jauh sedikit dari orang ramai yang sama-sama menunggu bas. Aku pun langkah demi selangkah menghampirinya. Aku bertambah yakin lagi, apabila dia tersebyum apabila aku menghampirinya. Kemudian aku benar-benar berhadapan dengannya. Aku pun menghulurkan tangan untuk berjabat tangan.

“Selamat Pagi. Selamat Berkenalan.” Kata aku secara sepontan.

Dia tidak menjawab. Hanya tersenyum.

“Apa Khbar ?” Tanya aku lagi.

Dia juga tidak menjawab hanya tersenyum serta mencengkam tangan aku dengan lebih kuat lagi.

Aku sedar bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada diri gadis tersebut. Dia tidak membalas salam aku. Dia hanya mengangguk-angguk kepala sambil tersenyum. Bas yang kami tunggu setiap pagi tiba. Kamipun sama-sama menaikinya. Kamipun hilang dalam perut bas.

Tiada ulasan: